Podniková ekologie
Seriál o zavádění a udržování environmentálního systému (EMS) podle normy ISO 14 001 - 4. díl: Bod 4.2 Environmentální politika.
4.2 Environmentální politika
Požadavek:
Vrcholové vedení musí v rámci vymezeného rozsahu systému EMS stanovit environmentální politiku organizace a zajistit, aby
- odpovídala povaze, rozsahu a environmentálním dopadům činností, výrobků a služeb podniku,
- zajišťovala závazek k neustálému zlepšování a prevenci znečišťování,
- obsahovala závazek k plnění příslušných právních a jiných požadavků, ke kterým se organizace zavázala a které souvisí s definovanými environmentálními aspekty organizace,
- poskytovala rámec pro určení cílů a cílových hodnot a jejich přezkoumání,
- byla dokumentována, realizována, udržována,
- sdělována všem osobám, které pracují pro organizaci nebo z pověření organizace,
- byla dostupná veřejnosti.
Dokument:
- environmentální politika
Komentář:
Politika (pro integrovaný systém řízení: i když každá z norem vyžaduje stanovit vlastní politiku - lze v případě budování integrovaného systému vypracovat společnou politiku, tj. politiku jakosti, environmentu a bezpečnosti práce) reprezentuje základní představu a nasměrování chování celé organizace v dlouhodobém měřítku. Environmentální politika je písemné prohlášení organizace o tom, jaké přijala zásady environmentálního chování a z něho plynoucí záměry. S celkovou firemní strategií vytváří prostor pro její činnost a další rozpracování do podoby environmentálních cílů, programů a cílových hodnot. Politika bývá obvykle zařazena do řídícího systémového dokumentu (příručky systému).
Politika by měla shrnovat záměry a zásady, které určilo vrcholové vedení a které jsou rozhodující pro chování a jednání všech pracovníků organizace. Politika by měla plnit dvě poslání:
- interní: všem pracovníkům organizace sdělit důvody, proč se vedení rozhodlo věnovat zvýšenou pozornost oblasti environmentu, jaké věci jsou v tomto směru směrodatné a jaké hlavní závazky byly přijaty,
- externí: sdělení obchodním partnerům (zejména zákazníkům), že se organizace rozhodla věnovat oblasti životního prostředí významnou pozornost.
Revize normy upřesňuje požadavky na zaměření politiky. Musí respektovat definovaný rozsah systému EMS. Dále závazek k plnění právních a jiných požadavků, ke kterým se organizace zavázala, je upřesněn a zaměřen na požadavky související s environmentálními aspekty. Dříve se právní předpisy týkaly pouze oblasti ochrany životního prostředí. Nyní jsou na aspekty navíc aplikovatelné i další předpisy např. z oblasti BOZP - úprava respektuje současnou praxi, kdy nelze přesně určit hranici mezi předpisy ochrany ŽP a BOZP. Významným rozšířením působnosti politiky je povinnost, aby byla sdělována všem osobám, které pracují pro organizaci nebo z jejího pověření. Tím dochází k podstatnému rozšíření kruhu osob pro komunikování.
Mimo povinné závazky bývají do politiky zařazovány další "dobrovolné" závazky, např.:
- důsledně realizovat úsporná a preventivní opatření v oblasti spotřeby energie a zdrojů,
- předcházet vzniku havarijních situací,
- zlepšovat environmentální výkonnost nad rámec právních požadavků,
- motivovat pracovníky k ochraně životního prostředí,
- spolupráce v oblasti snižování environmentálních rizik,
- zvažovat ekonomickou únosnost BAT (nejlepší dostupné techniky),
- minimalizace negativních environmentálních dopadů nových záměrů.
Častý problém:
- Environmentální politika není srozumitelná zaměstnancům, je příliš složitá nebo rozsáhlá.
- Politika neobsahuje povinné požadavky - např. chybí v ní závazek k plnění právních a jiných požadavků, závazek k neustálému zlepšování či prevenci znečišťování.
- Na politiku nejsou navázány cíle.
- Politika není k dispozici veřejnosti (nejlepším řešením je umístění politiky na internetové stránky organizace).
- Není podloženo sdělení politiky osobám, které pro organizaci pracují (zejména dělníci, externí spolupracovníci, brigádníci apod.). Pracovníci by měli být s politikou seznámeni v rámci výcviku - záznamy.
- Politika není přezkoumávána v rámci přezkoumávání systému vedením organizace.
- Politika není udržována (často je politika v organizaci v několika verzích - zapomíná se na její řízení (nástěnky, veřejná místa, internet apod.).
4.2.1 Prevence znečištění
Prevence znečištění může být součástí vývoje nových výrobků a služeb a nových procesů souvisejících s návrhem (např. podle normy ČSN 01 0962:2003 Environmentální management - Integrace environmentálních aspektů do návrhu a vývoje produktu). Redukce zdrojů bývá často nejefektivnějším postupem při prevenci. Přináší jednak úsporu surovin a jednak omezuje produkci odpadů a další emise. Ne vždy je však omezování zdrojů použitelné. V těchto případech je nutné nalézt jiné postupy. Postupy pro prevenci znečišťování lze rozčlenit podle účinnosti do následující hierarchie:
- Snížení spotřeby nebo úplné vyloučení zdrojů - surovin, energií apod., materiálové náhrady, procesní, výrobkové či technologické změny.
- Vnitřní opětovné využití (interní recyklace).
- Vnější opětovné využití - předání za účelem opakovaného využití (externí recyklace).
- Obnovení užitných vlastností nebo využití z odpadních materiálů (vnitřně či externě), čištění emisí, omezování úniku do odpadů, snižování environmentálních dopadů.
- Kontrolované procesy eliminace - řízené spalování a odstraňování.
Doporučujeme:
Uvedený článek byl zpracován podle publikace Příručka pro EMS podle ISO 14 001. V této publikaci naleznete kompletní problematiku EMS a v případě, že zavádíte nebo již máte zaveden systém EMS podle ISO 14 001 může být tato publikace výtaným pomocníkem. Využít také rozšířenou elektronickou verzi Průvodce pro EMS podle ISO 14 001.
K těmto titulům je vhodným doplňkem elektronická publikace Průvodce podnikovou ekologií nebo tištěná publikace Povinnosti firem v podnikové ekologii.