Podniková ekologie
4.3.2.1 Dodržování zákonů a jiných předpisů, registr požadavků
Oblast jakosti, environmentu a bezpečnosti práce představuje sféry, které jsou upraveny řadou zákonů a na ně navazujících prováděcích předpisů.
Dodržování legislativních a jiných předpisů, které jsou směrodatné pro činnost organizace, je pro zavádění a provozování systémů kvality, environmentu a bezpečnosti práce nutným předpokladem. Pokud by se při certifikaci zjistily nedostatky v jejich dodržování nebo by se přišlo na informace o negativních nálezech dozorových státních orgánů, mohlo by mít vážné důsledky pro proces certifikace. V případě již certifikovaných systémů by to mohlo vést k pozastavení či odebrání certifikátu.
Kromě zákonů a na ně navazujících nařízení vlády či vyhlášek je třeba dále respektovat i některé další úřední dokumenty, které vydávají různé orgány místní samosprávy. Příkladem těchto dokumentů mohou být kolaudační schválení provozních objektů, které mohou jejich provoz podmínit dodržováním určitých požadavků, stejně tak je třeba respektovat ustanovení územních rozhodnutí apod. Analýza těchto požadavků bývá obtížná, protože v organizacích zpravidla nejsou soustředěny na jednom místě, řada z nich byla v průběhu času aktualizována, doplněna nebo naopak zrušena.
Obvyklým praktickým postupem, jak dostát požadavku identifikace a zajištění přístupu k příslušným právním a jiným požadavkům, kterým organizace podléhá, je provedení inventury všech právních a jiných předpisů a vyhodnocení, které jsou příslušné, tzn. které se vztahují k produkci, aktivitám, vybavení, pracovníkům atd. organizace. Je vhodné tyto legislativní a další požadavky přehledně zachytit, např. do podoby tabulky, která zpravidla bývá označována jako registr právních a jiných požadavků.
Základem registru bývá tabulková část, která může být různě strukturována - obvykle podle tematických oblastí. Vedle tabulkové části by měl být k dispozici patřičný postup (směrnice). Ten obvykle ve svém obsahu mimo jiné uvádí, kdo je odpovědný za správu registru legislativy, jeho aktualizaci, informování směrem dovnitř organizace, že byl přijat nový legislativní požadavek apod. Důležitým místem je také informace, jak je zajištěn přístup k plným textům příslušných předpisů.
Z provedené analýzy požadavků tedy vyplyne, které legislativní a jiné předpisy jsou pro činnost organizace směrodatné a jak jsou dosud fakticky v organizaci naplňovány, resp. které požadavky bude třeba promítnout do praxe organizace. Legislativa podléhá vývoji, jsou přijímány nové zákony a vydávány navazující vyhlášky, některé právní požadavky jsou rušeny, a tak se tyto skutečnosti musí odrazit v pravidelné aktualizaci registru legislativy a pochopitelně i v konkrétní řídící praxi dané organizace. Zároveň i organizace je dynamickým systémem, který vyvíjí nové výrobky, aplikuje nové technologie apod., takže do registru legislativy se musí promítnout i tyto skutečnosti.
Příklad registru právních požadavků vygenerovaného pomocí výběrových filtrů v Průvodci podnikovou ekologií :
A - Chemické látky a přípravky:
bod | povinnost | předpis |
a1 | Právnické a fyzické osoby nesmějí poskytovat nebezpečné chemické látky a přípravky klasifikované jako vysoce toxické jiným než oprávněným osobám. Firmy nesmějí prodávat nebezpečné chemické látky a přípravky klasifikované jako vysoce toxické, toxické nebo žíravé v prodejních automatech a do přinesených nádob. | § 44a odst. 3 a 5 zákona 258/2000 Sb. |
a2 | Právnické a fyzické osoby jsou povinny dodržovat stanovená věková omezení při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky klasifikovanými jako vysoce toxické, toxické nebo žíravé. | § 44a odst. 4, 6 a 7 zákona 258/2000 Sb. |
a4 | Fyzické osoby, které nakládají s nebezpečnými chemickými látkami nebo přípravky klasifikovanými jako vysoce toxické, toxické, žíravé nebo karcinogenní označené R-větou 45 nebo 49, mutagenní označené R-větou 46 a toxické pro reprodukci označené R-větou 60 nebo 61, musí být prokazatelně proškoleny. | § 44a odst. 9 zákona 258/2000 Sb. |
a5 | Firma je povinna vydat pro pracoviště, na němž se nakládá s nebezpečnými chemickými látkami nebo přípravky klasifikovanými jako vysoce toxické, toxické, žíravé nebo karcinogenní označené R-větou 45 nebo 49, mutagenní označené R-větou 46 a toxické pro reprodukci označené R-větou 60 nebo 61, písemná pravidla o bezpečnosti. | § 44a odst. 10 zákona 258/2000 Sb. |
Jednotlivé právní požadavky jsou doplněny o odkazy na aktuální plné znění předpisů a na podrobnější komentáře upravující daný požadavek. Vytvořený individuální registr je v této podobě stále průběžně aktualizován a udržován v aktuální podobě. V případě legislativních změn je uživatel informován, aby mohl provést revizi dopadů těchto změn.
TIP
Pro vytvoření registru konkrétních právní požadavků vztahujících se na organizaci a její environmentální aspekty lze také využít produkt EKO-audit. Tento produkt umožňuje prověření (ekologický audit, úvodní a pravidelné přezkoumání) v základních oblastech ochrany životního prostředí (odpadové hospodářství, vodní hospodářství, nebezpečné chemické látky a přípravky, prevence závažných havárií, ochrana ovzduší, integrovaná prevence a problematika obalů). EKO-audit je součástí publikací Průvodce podnikovou ekologií, Průvodce EMS podle ISO 14 001 a Příručky pro oblast životního prostředí / Příručky ekologa.
Doporučujeme:
Uvedený článek byl zpracován podle publikace Příručka pro EMS podle ISO 14 001. V této publikaci naleznete kompletní problematiku EMS a v případě, že zavádíte nebo již máte zaveden systém EMS podle ISO 14 001 může být tato publikace pro Vás výtaným pomocníkem. Využít můžete také rozšířenou elektronickou verzi Průvodce pro EMS podle ISO 14 001.
K těmto titulům je vhodným doplňkem elektronická publikace Průvodce podnikovou ekologií nebo tištěná publikace Povinnosti firem v podnikové ekologii.