Podniková ekologie
4.3.2 Požadavky právních předpisů a jiné požadavky
Organizace potřebuje jednoznačně identifikovat jednotlivé požadavky právních předpisů a jiných požadavků, které se vztahují na její činnost, resp. na organizací zjištěné environmentální aspekty.
Požadavek:
Organizace musí vytvořit, zavést a udržovat proces:- k identifikování a poskytování přístupu k příslušným zákonným a jiným požadavkům, které se na organizaci vztahují a které souvisejí s identifikovanými environmentálními aspekty,
- k aplikování těchto požadavků na své environmentální aspekty.
Tyto zákonné a jiné požadavky musí organizace brát v úvahu při vytváření, zavádění a udržování systému EMS.
Dokument:
- např. směrnice řešící identifikaci požadavků a přístup k nim, odpovědnost za správu registru legislativy, jeho aktualizaci, informování směrem dovnitř organizace
Záznam:
- např. registr (soupis) právních a jiných požadavků
Komentář:
Požadavky (ať právní či jiné) jsou vždy svázány s identifikovanými environmentálními aspekty. Podobně jako EA musí organizace tyto požadavky zavést do svého systému EMS. K těmto požadavkům je nutné přihlížet i při rozvoji organizace, inovaci a návrhu nových výrobků a služeb. Určené požadavky musí být v organizaci k dispozici na potřebných místech v aktuální podobě.
Právními požadavky se rozumí nejen právní předpisy (zákony, vyhlášky, nařízení apod.), ale i jakékoliv jiné požadavky, které mají souvislost s identifikovanými environmentální aspekty a které byly vydány orgánem státní správy a které mají právní moc (povolení, licence, rozhodnutí, souhlasy, nařízení apod.). Legislativní požadavky ochrany životního prostředí lze rozdělit podle oblasti působnosti:
- nakládání s chemickými látkami a přípravky (zákony 258/2000 Sb., 356/2003 Sb., 59/2006 Sb., nařízení EP REACH),
- nakládání s odpady (zákon 185/2001 Sb., nařízení EP č. 1013/2006 o přepravě odpadů, nařízení EP č. 850/2004 o perzistentních organických znečišťujících látkách),
- ochrana vod (zákon 254/2001 Sb.),
- ochrana ovzduší (zákon 82/2002 Sb., 695/2004 Sb.),
- integrovaná prevence znečištění (zákon 76/2002 Sb., 25/2008 Sb., nařízení EP č. 166/2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek),
- nakládání s obaly (zákon č. 477/2001 Sb.),
- ostatní (hluk, vlivy na ŽP, ochrana přírody a krajiny a další).
Efektivním způsobem lze registr právních požadavků vytvořit a snadno udržovat pomocí Průvodce podnikovou ekologií. Jedná se o internetovou aplikaci s možností snadného výběru právních požadavků pomocí výběrových dotazníků.
Dalšími požadavky jsou požadavky mimo právních požadavků. K těmto požadavků se může organizace dobrovolně přihlásit (viz environmentální politika - bod 4.2). Mezi tyto jiné požadavky týkající se identifikovaných environmentálních aspektů mohou patřit např.:
- dohody se zákazníky,
- dobrovolné zásady a praxe,
- požadavky obchodních sdružení,
- vnitřní předpisy a požadavky apod.
Závazek k plnění těchto dalších požadavků může být zakotven např. v environmentální politice. Výběr přijatých dalších požadavků musí být sledován podobně jako právní požadavky.
Pro usnadnění sledování právních a jiných požadavků je vhodné jejich zpracování do podoby registru nebo seznamu (viz bod 4.3.2.1). Vzhledem k novému požadavku normy zjistit aplikovatelnost požadavků na identifikované environmentální aspekty, nestačí zpracovat jednoduchý seznam předpisů. Měla by být provedena podrobná analýza jejich obsahu a měla by existovat spojitost mezi environmentálními aspekty a sestavenými požadavky (např. odkazem na předpis v registru EA nebo odkazem na aspekt v registru právních a jiných požadavků).
Nový článek normy (viz bod 4.5.2) stanovuje povinnost pravidelného hodnocení souladu s právními požadavky a s jinými požadavky, které se na organizaci vztahují. V případě nalezení nesouladů, je nutné přijmou nápravné opatření (bod 4.5.3). Výstup z hodnocení souladu je součástí přezkoumání systému vedením (viz bod 4.6).
Častý problém:
- Nejsou známy všechny relevantní právní předpisy vztahující se k environmentálním aspektům.
- Dotčení pracovníci nemají přehled o legislativě a jejích požadavcích.
- Příslušní pracovníci nemají přístup k relevantním informacím (k právním a jiným požadavkům).
- Informace (požadavky) nejsou přenášeny k jednotlivým relevantním pracovním místům (např. formou výcviku, vnitřních směrnic - např. směrnice pro nakládání s odpady apod.).
- Informace o požadavcích nejsou aktualizovány.
- V registru požadavků jsou uvedeny pouze legislativní předpisy, nejsou určeny např. rozhodnutí a souhlasy správních orgánů.
- Není doložitelná souvislost, jaké právní požadavky se vztahují ke konkrétním environmentálním aspektům.
Doporučujeme:
Uvedený článek byl zpracován podle publikace Příručka pro EMS podle ISO 14 001. V této publikaci naleznete kompletní problematiku EMS a v případě, že zavádíte nebo již máte zaveden systém EMS podle ISO 14 001 může být tato publikace pro Vás výtaným pomocníkem. Můžete také využít rozšířenou elektronickou verzi Průvodce pro EMS podle ISO 14 001.
K těmto titulům je vhodným doplňkem elektronická publikace Průvodce podnikovou ekologií nebo tištěná publikace Povinnosti firem v podnikové ekologii.