Je nutná změna povolení při změně provozovatele zdroje znečišťování ovzduší?
Stanovisko odboru ochrany ovzduší k přechodu práv a povinností vyplývajících z rozhodnutí vydaných podle zákona č. 201/2012 Sb.
V ustanovení § 40 odst. 3 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně ovzduší"), je uvedeno, že práva a povinnosti vyplývající z rozhodnutí vydaných podle tohoto zákona provozovateli přecházejí na právní nástupce provozovatele.
Výše uvedené platí pouze pro rozhodnutí ve smyslu § 67 odst. 1 správního řádu, tj. pro povolení provozu stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 k zákonu o ochraně ovzduší, které vydává krajský úřad dle § 11 odst. 2 písm. d) zákona o ochraně ovzduší („povolení provozu"). Podle § 2 písm. h) zákona o ochraně ovzduší se za provozovatele stacionárního zdroje považuje právnická nebo fyzická osoba, která zdroj skutečně provozuje; není-li taková osoba známa nebo neexistuje, považuje se za provozovatele vlastník stacionárního zdroje.
Z obsahu a povahy povolení provozu vyplývá, že se jedná o typické rozhodnutí in rem, což stvrzuje § 40 odst. 3 zákona o ochraně ovzduší. Rozhodnutí in rem se prvotně nevztahují k osobě adresáta, ale týkají se adresáta z důvodu jeho vztahu k určité věci (např. nemovitosti či zařízení). Pro vydání rozhodnutí in rem jsou relevantní výlučné vlastnosti této věci a rozhodnutí pak lpí na této věci a působí vůči každé osobě, která se ve vztahu k této věci nachází ve stejném právním postavení jako původní adresát. Rozhodnutí in rem tak zavazují i právní nástupce, na něž práva a povinnosti z těchto aktů přecházejí. Povahu aktu in rem mají např. také územní rozhodnutí, stavební povolení či kolaudační rozhodnutí.
Pojem „právní nástupce provozovatele" není nikde definován, a proto musí být dovozen výkladem. V zásadě půjde o typickou situaci právního nástupnictví z titulu změny vlastníka zdroje, ať už na základě kupní smlouvy či např. při přeměně obchodní společnosti.
Pokud je vydání povolení provozu na základě § 40 odst. 2 zákona o ochraně ovzduší nahrazeno postupem v řízení o vydání integrovaného povolení podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů, je právní nástupce provozovatele zařízení povinen podle § 17 zákona o integrované prevenci oznámit přechod integrovaného povolení povolujícímu úřadu do 15 dnů ode dne účinnosti převodu nebo přechodu práv a povinností.
JUDr. Libor Dvořák, ředitel legislativního odboru
Bc. Kurt Dědič, ředitel odboru ochrany ovzduší
Výklad povinností zaměřený na podnikovou praxi se dozvíte na odborných kurzech věnovaných aplikované podnikové ekologii:
OVZDUŠÍ: novely předpisů, povinnosti firem, ISPOP, SPE a poplatky
Novela zákona o ovzduší a vyhlášky č. 415/2012 Sb. Povinnosti provozovatelů, kategorizace zdrojů, sčítání kapacit, měření emisí, povolovací agenda, provozní řády... Zákon 73/2012 Sb. o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech. Ohlašování agendy ovzduší, ISPOP, aktuální formulář F_OVZ_SPE, poplatky. Včetně ročního přístupu k aplikaci: Průvodce podnikovou ekologií + komplet ILNO a značení odpadů.
Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Dvoudenní intenzivní kurz pro funkci podnikový ekolog s praktickým návodem na zjištění povinností firmy. Legislativa životního prostředí vztahující se na podnikovou praxi. Registr právních požadavků. Kompletní vzorová dokumentace a roční předplatné na servis o změnách legislativy (roční Průvodce podnikovou ekologií, aplikace ILNO, CD Příručka pro oblast ŽPa kniha Povinnosti firem).
Legislativa životního prostředí v kostce
Rychlý přehled hlavních povinností firem vztahujících se na podnikovou praxi. Změny předpisů a jejich dopady, nejčastější nedostatky v praxi, připravované změny. Kompletní vzorová dokumentace a roční předplatné na servis o změnách legislativy (roční Průvodce podnikovou ekologií, aplikace ILNOa kniha Povinnosti firem).