Přejít na článek: g4 Hodnocení rizik a finanční zajištění

g4 Hodnocení rizik a finanční zajištění

share print

Povinnost:

Provozovatel, který vykonává stanovenou provozní činnost, je povinen provést hodnocení rizik, zabezpečit finanční zajištění a provést posouzení jeho dostatečnosti.

EnviGroup extranet
Odborník potřebuje víc. Získejte přístup k prémiovým informacím a aplikacím, které vám usnadní život firemního ekologa. Získejte svého Průvodce podnikovou ekologií.

Dokumenty:

Předpisy: § 14 zákona 167/08 Sb., NV č. 295/2011 Sb., metodické pokyny (základní hodnocení, podrobné hodnocení)

Komentář:

Provozovatel, který vykonává provozní činnost uvedenou v příloze č. 1, je povinen zabezpečit finanční zajištění k náhradě nákladů podle zákona. Rozsah finančního zajištění musí po celou dobu výkonu provozní činnosti provozovatele odpovídat rozsahu možných nákladů a intenzitě nebo závažnosti vytvářeného rizika ekologické újmy. K tomu je provozovatel povinen provést hodnocení rizik jednotlivých provozních činností uvedených v příloze č. 1, které hodlá provozovat, a toto hodnocení průběžně aktualizovat v případě významných změn provozní činnosti.

Bez zabezpečení finančního zajištění podle tohoto zákona nelze vykonávat činnost uvedenou v příloze č. 1.

Povinnost provést vyhodnocení rizik a zajistit si finanční zajištění platí od 1.1.2013 (poznámka: k tomuto datu už musí být hodnocení i finanční zajištění hotovo!).

Finanční zajištění není povinen zabezpečit provozovatel, který:

  • prokáže na základě hodnocení rizik, že provozní činností může způsobit ekologickou újmu, jejíž náprava si vyžádá náklady nižší než 20 000 000 Kč, nebo
  • může svojí provozní činností způsobit ekologickou újmu, jejíž náprava si vyžádá náklady vyšší než 20 000 000 Kč a provozovatel je současně registrován v Programu EMAS nebo prokazatelně zahájil činnosti potřebné pro zaregistrování do tohoto programu, nebo má certifikovaný systém environmentálního řízení uznaný podle souboru norem ČSN EN ISO 14000 nebo prokazatelně zahájil činnosti potřebné k získání této certifikace.

Finanční zajištění není dále povinen zabezpečit provozovatel, který vypouští odpadní vody, které neobsahují nebezpečné závadné látky nebo zvlášť nebezpečné závadné látky.

Příslušný provozovatel provádí posouzení dostatečnosti finančního zajištění vzhledem k navrhovaným nápravným a preventivním opatřením a jejich ocenění podle přílohy č. 5.

Bližší informace o hodnocení rizik a finančním zajištění (NV 295/2011 Sb.):

Základní pojmy:

  • příslušný provozovatel provozovatel, který vykonává provozní činnost uvedenou v příloze č. 1,
  • místo provozní činnosti objekt nebo zařízení příslušného provozovatele, ve kterém vykonává provozní činnost, v němž jsou při této provozní činnosti umístěny nebezpečné látky nebo v němž příslušný provozovatel zachází se závadnými látkami nebo nakládá s vybranými výrobky, vybranými odpady nebo vybranými zařízeními,
  • množství umístěných nebezpečných a závadných látek projektované maximální množství látek, které se může jednorázově nahromadit v  objektu nebo zařízení příslušného provozovatele při jeho provozní činnosti,
  • objekt celý prostor, v němž je umístěno jedno nebo více zařízení příslušného provozovatele, včetně společných nebo souvisejících infrastruktur příslušného provozovatele,
  • zařízení technická nebo technologická jednotka, kterou příslušný provozovatel využívá při provozní činnosti, zejména při výrobě, zpracování, skladování, nakládání nebo vykládání při přepravě.

Příslušný provozovatel provádí a dokumentuje hodnocení rizik ekologické újmy v rozsahu odpovídajícím pravděpodobnosti jejího vzniku a závažnosti možných vlivů na životní prostředí.

Hodnocení rizik ekologické újmy provádí příslušný provozovatel zvlášť pro každé místo provozní činnosti.

Příslušný provozovatel, který vykonává provozní činnost uvedenou v bodech 11 a 13 přílohy č. 1, provádí hodnocení rizik pouze pro objekty a zařízení určené pro dočasné skladování nebo nakládku a vykládku během přepravy, které má ve vlastnictví nebo nájmu.

Příslušný provozovatel provádí základní hodnocení rizik ekologické újmy. V případě, že celkový počet bodů dosažených v  základním hodnocení rizika je vyšší než 50, provádí příslušný provozovatel podrobné hodnocení rizika ekologické újmy. Základní hodnocení rizika není povinen provést příslušný provozovatel, který provádí přímo podrobné hodnocení rizika.

Příslušný provozovatel registrovaný v Programu EMAS nebo příslušný provozovatel, který prokazatelně zahájil činnosti potřebné pro zaregistrování do tohoto programu, nebo má certifikovaný systém environmentálního řízení uznaný podle souboru norem ČSN EN ISO 14 000 nebo prokazatelně zahájil činnosti potřebné k získání této certifikace, provádí pouze základní hodnocení rizika.

Příslušný provozovatel, který zachází se závadnými látkami, nebezpečnými závadnými látkami nebo zvlášť nebezpečnými závadnými látkami podle vodního zákona (§ 39 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, Příloha č. 1 k zákonu č. 254/2001 Sb.) v celkovém množství, které nedosahuje limitů stanovených v části B přílohy č. 2, neprovádí hodnocení rizik.

Náležitosti základního hodnocení rizika, včetně bodového hodnocení jednotlivých údajů, jsou stanoveny v příloze č. 2.

Náležitosti podrobného hodnocení rizika jsou stanoveny v příloze č. 3. (Provozovatel, který má schválenou dokumentaci pro objekty nebo zařízení zařazené do skupiny A podle zákona o prevenci závažných havárií, dokumentuje v podrobném hodnocení rizika pouze části D a F přílohy č. 3. Provozovatel, který má schválenou dokumentaci pro objekty nebo zařízení zařazené do skupiny B podle zákona o prevenci závažných havárií, dokumentuje v podrobném hodnocení rizika pouze část F přílohy č. 3.).

Povinnosti firem v podnikové ekologii (kniha)

Stručný průvodce problematikou podnikové ekologie, přehled povinností s komentáři

1 190 Kč bez DPH

Semináře a školení