Přejít na článek: Nizozemští automobilisté budou platit daň za ujeté kilometry

Nizozemští automobilisté budou platit daň za ujeté kilometry

share print
Výše daně, která se začne vybírat od roku 2102, bude záviset na typu a stáří auta i na čase jízdy.
EnviGroup extranet
Odborník potřebuje víc. Získejte přístup k prémiovým informacím a aplikacím, které vám usnadní život firemního ekologa. Získejte svého Průvodce podnikovou ekologií.

Daň za každý ujetý kilometr namísto dosud běžné silniční daně zavede jako vůbec první evropská země Nizozemsko. Od ledna 2012 mají motoristé na nizozemských silnicích a dálnicích zaplatit minimálně tři eura za každých sto ujetých kilometrů, od roku 2018 pak více než dvojnásobek. Vláda doufá, že tak konečně omezí legendární nizozemské zácpy a sníží množství splodin.

A Belgičané uvažují o tom, že se k Nizozemcům přidají.

Vše ohlídá satelit

Každé v Nizozemsku registrované auto bude počínaje lednem 2012 vybaveno zařízením GPS, které bude pomocí satelitů monitorovat jeho pohyb a počet ujetých kilometrů bude v reálném čase odesílat do centrálního zúčtovacího střediska.

Vláda svým občanům "za odměnu" odpustí dosavadní silniční daň a pětadvacetiprocentní daň při koupi nového vozu.

Cena za ujetý kilometr se bude lišit podle denní doby a typu i stáří auta. V době dopravních špiček bude tarif výrazně vyšší, víc zaplatí i majitelé starších vozů. Zato vlastníci ekologických automobilů ušetří.

Ministerstvo dopravy odhaduje, že celkový počet ujetých kilometrů poklesne po zavedení nové daně o 15 procent. Množství nečistot z výfukových plynů by se mělo snížit o desetinu. A úředníci dokonce počítají s tím, že nový typ daně sníží o sedm procent počet vážných dopravních nehod.

"Ubude ucpaných silnic a zlepší se životní prostředí. Zdá se to nemožné, ale je to pravda," komentoval vládní rozhodnutí autor návrhu, ministr dopravy Camiel Eurlings.

Minimální sazba daně - pro tarif ekologický vůz mimo špičku - bude prvních šest let tři eurocenty na kilometr, od roku 20218 se zvýší na 6,7 eurocentu za kilometr. Ministerstvo dopravy přitom oznámilo, že pokud nebude nový systém stačit na pokrytí nákladů, daň ještě zvýší. Zatím počítá s investicí čtyř miliard eur.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že shromážděné informace budou "legálně i technicky" chráněny proti zneužití. Kritici ale bijí na poplach a hovoří o "velkém bratru".

"Tolik kontroly neměli ani v Sovětském svazu," prohlásil například opoziční poslanec Charlie Aptrots.

Belgie pro, Německo proti

Rozhodnutí nizozemské vlády zavést daň z kilometru vyvolalo emotivní debatu v sousedních zemích.

Belgický státní tajemník pro mobilitu Etienne Schouppe prohlásil, že je pro zavedení stejného systému i v jeho zemi. Nejprve by prý měl platit jen pro kamiony, později ale pro všechny automobily. Část belgických politiků - a nejen zelení - začala prosazovat, aby se nový systém zavedl současně pro celý Benelux.

V Německu se myšlenky na daň z kilometru "chytli" zatím jen zelení, ostatní - včetně křesťanských demokratů kancléřky Angely Merkelové - jsou proti.

"Nizozemský model míří naprosto správným směrem," řekl předsedsa strany Zelených Cem Oezdemir. Podle nich německý model - kdy majitel auta s najetými sto kilometry ročně platí stejnou daň jako vlastník vozu se sto tisíci kilometry za rok - prostě není spravedlivý.

Mluvčí německého ministerstva dopravy ale vydal poměrně jednoznačně odmítavé stanovisko: "Žádná forma poplatku za jízdu na německých silnicích nebo dálnicích není na pořadu dne."


Tomáš Hořejší
od našeho Zpravodaje z Bruselu

AUTOR: Tomáš Hořejší
AUTOR-WEB: www.ihned.cz/autori

Zdroj: www.ihned.cz

Povinnosti firem v podnikové ekologii (kniha)

Stručný průvodce problematikou podnikové ekologie, přehled povinností s komentáři

1 190 Kč bez DPH

Semináře a školení